brnovinky

Přepnout do PC verze

Čao, chcete pomoci dětem, které neměly v životě takové štěstí jako děti v České republice? Nyní máte možnost. Jelikož jsem dobrovolným fotografem mezinárodní organizace unicef, zapojil jsem se od projektu Panenka a se mnou také moji přátelé, kteří u příležitosti mých výstavních kolekcí fotografií vytvořili kolekci panenek unicef. Panenky cestují se mnou po akcích, které pořádám nebo se na nich podílím. Ale aby mezitím nezahálely smutné doma, jsou vám nyní k dispozici i zde, kde si je můžete objednat a adoptovat.

 

Adopce je zpoplatněna částkou 600,- Kč. Tato suma slouží na vakcinaci jednoho dítěte v zemích třetího světa proti šesti smrtelným nemocem (spalničky, záškrt, černý kašel, tetanus, tuberkulóza, dětská obrna). Každá panenka tedy představuje skutečný život dítěte. Více o projektu Panenka naleznete zde nebo přímo na webu unicef.

 

Panenky, které jsou zde vystaveny, nenaleznete nikde jinde, jsou unikátní. Jelikož se hodně věnuji fotografování festivalů i dalších hudebních akcí a cestuji po světě, panenky byly vytvořeny ve stylu hudebním a cestovatelském. Průběžně přicházejí na svět další a další panenky.

 

Navíc, každá panenka z této kolekce s sebou nese takové malé poselství - svoji básničku. Ale protože panenky psát neumějí a já nejsem asi zrovna ten pravý básníř, tak pro ně verše vymyslela moje kamarádka z Ostravy - Hančí Martiníková. Patří jí za to velký dík!;-)

 

Jak adoptovat? Je to jednoduché. Vyberte si panenku a napište mi její jméno e-mailem na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., nezapomeňte uvést vaši adresu a kontaktní spojení. Bude-li to možné, předám vám panenku osobně a zároveň si od vás vezmu 600,- Kč, které putují do unicef a dál na poplatek za vakcinaci. Pokud osobní předání nebude možné, zašlu vám panenku poštou (v takovém případě připočítám poštovné). Každá panenka má rodný list s adresou tvůrce a s panenkou obdržíte i kartičku unicef, kterou můžete zaslat tvůrci a sdělit mu, že u vás panenka našla nový domov. Jistě ho (ji) to potěší.

 

Adoptujte panenku a zachraňte život dítěte.
Velice si vážím pomoci přátel, kteří kolekci vytvořili a dál vytvářejí. Děkuji! I já sice pomalu, ale jistě přivádím na svět jednu panenku. U adoptovaných panenek najdete poznámku "*již byla adoptována", ale zatím je v katalogu nechávám, abyste se mohli podívat, jak jim to sluší. Bohužel nemám fotografie panenek, které se adoptovaly před fotografováním kolekce. Byly to:


Kryštůvka, tvůrce Jitka Chaloupková, Turnov
Rozálka
, tvůrce Petra Fojtů, Nymburk
Růženka, tvůrce Lucie Havlová, Chrastava

 

Moje panenky, které jsem adoptoval (jednu z e-shopu unicef, druhou osobně na aukci panenek od známých osobností) se jmenují Olinka a Rozárka (zleva).

> Spolu pro děti - adoptujte panenku v Brně

Čao, chcete pomoci dětem, které neměly v životě takové štěstí jako děti v České republice? Nyní máte možnost. Jelikož jsem dobrovolným fotografem mezinárodní organizace unicef, zapojil jsem se od projektu Panenka a se mnou také moji přátelé, kteří u příležitosti mých výstavních kolekcí fotografií vytvořili kolekci panenek unicef. Panenky cestují se mnou po akcích, které pořádám nebo se na nich podílím. Ale aby mezitím nezahálely smutné doma, jsou vám nyní k dispozici i zde, kde si je můžete objednat a adoptovat.

 

Adopce je zpoplatněna částkou 600,- Kč. Tato suma slouží na vakcinaci jednoho dítěte v zemích třetího světa proti šesti smrtelným nemocem (spalničky, záškrt, černý kašel, tetanus, tuberkulóza, dětská obrna). Každá panenka tedy představuje skutečný život dítěte. Více o projektu Panenka naleznete zde nebo přímo na webu unicef.

 

Panenky, které jsou zde vystaveny, nenaleznete nikde jinde, jsou unikátní. Jelikož se hodně věnuji fotografování festivalů i dalších hudebních akcí a cestuji po světě, panenky byly vytvořeny ve stylu hudebním a cestovatelském. Průběžně přicházejí na svět další a další panenky.

 

Navíc, každá panenka z této kolekce s sebou nese takové malé poselství - svoji básničku. Ale protože panenky psát neumějí a já nejsem asi zrovna ten pravý básníř, tak pro ně verše vymyslela moje kamarádka z Ostravy - Hančí Martiníková. Patří jí za to velký dík!;-)

 

Jak adoptovat? Je to jednoduché. Vyberte si panenku a napište mi její jméno e-mailem na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., nezapomeňte uvést vaši adresu a kontaktní spojení. Bude-li to možné, předám vám panenku osobně a zároveň si od vás vezmu 600,- Kč, které putují do unicef a dál na poplatek za vakcinaci. Pokud osobní předání nebude možné, zašlu vám panenku poštou (v takovém případě připočítám poštovné). Každá panenka má rodný list s adresou tvůrce a s panenkou obdržíte i kartičku unicef, kterou můžete zaslat tvůrci a sdělit mu, že u vás panenka našla nový domov. Jistě ho (ji) to potěší.

 

Adoptujte panenku a zachraňte život dítěte.
Velice si vážím pomoci přátel, kteří kolekci vytvořili a dál vytvářejí. Děkuji! I já sice pomalu, ale jistě přivádím na svět jednu panenku. U adoptovaných panenek najdete poznámku "*již byla adoptována", ale zatím je v katalogu nechávám, abyste se mohli podívat, jak jim to sluší. Bohužel nemám fotografie panenek, které se adoptovaly před fotografováním kolekce. Byly to:


Kryštůvka, tvůrce Jitka Chaloupková, Turnov
Rozálka
, tvůrce Petra Fojtů, Nymburk
Růženka, tvůrce Lucie Havlová, Chrastava

 

Moje panenky, které jsem adoptoval (jednu z e-shopu unicef, druhou osobně na aukci panenek od známých osobností) se jmenují Olinka a Rozárka (zleva).

Zobrazeno: 1945

Kam s dětmi? - příměstské tábory - ano či ne?


Dost často si klademe otázku, co s dětmi o prázdninách, když nemáme dovolenou. Nechat je na pospas svému osudu je takřka nemožné a člověk na hlídání je v dnešní době dost drahý, pokud nevezmeme v potaz studenty. Pak tedy připadají v úvahu tábory, ale co když chceme jet za 3 dny na dovolenou třeba do Francie? Vezmou nám děti na tábor jen na 3 dny? To asi těžko. Pak už připadá v úvahu jen takzvaný příměstský tábor.


Spousta asociací a společností vede příměstské tábory. My jsme se jednoho z nich zúčastnili a bylo to vážně zajímavé, posuďte sami.


Celá akce měla název Turistický příměstský tábor a trval od 27. do 31. července 2009. Akci zajišťovalo Kulturní Centrum Líšeň, sídlící na Kotlanové 7 v Brně Líšni a děti měly možnost poznávat krásy okolí, zajet se vykoupat či navštívit zajímavá místa v Moravském krasu pod dozorem třech vedoucích.


Každé ráno rodiče své ratolesti zanechali na Kotlance mezi sedmou až osmou ráno, kde se děti mohly vyřádit v zrcadlovém sále či v baletním sále na gymnastických míčích. Vyráželo se vždy kolem půl deváté a to každý den někam jinak. V pondělí okolí Líšně – Hády a po okolí, v úterý Křtiny – arboretum ve Křtinách, ve středu Mariánské údolí - Moravský kras, ve čtvrtek bylo na programu koupání na koupališti v Juliánově a v pátek na hřišti nedalekého Dělnického domu a děti si užily míčové hry. Celý příměstský tábor spolykal 1.100,- Kč a v ceně měli děti vše. Cestovné, vstupy, obědy o dvou chodech včetně pití a další drobnosti.


Měl jsem možnost s nimi být jen dva dny, ale i ty dva dny stály za to. A věřte nebo ne, dětem se domů večer nechtělo. Ale ráno přišly vždy plné síly a těšily se na další zážitky. Pokud tedy nevíte, co s dětmi o prázdninách, příměstské tábory vřele doporučuji.

 

Co říkáte na příměstské tábory? Svěřili byste jim své ratolesti? Těšíme se na vaše komentáře.

 

text & foto Nicolas

 

Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0873
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0901
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0909
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0914
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0922
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0941
Primestske_tabory_25072009_VR_DSCF0964
Primestske_tabory_25072009_VR_DSCF0975
Primestske_tabory_26072009_VR_DSCF1109

> Kam s dětmi? - příměstské tábory v Brně - ano či ne?

Kam s dětmi? - příměstské tábory - ano či ne?


Dost často si klademe otázku, co s dětmi o prázdninách, když nemáme dovolenou. Nechat je na pospas svému osudu je takřka nemožné a člověk na hlídání je v dnešní době dost drahý, pokud nevezmeme v potaz studenty. Pak tedy připadají v úvahu tábory, ale co když chceme jet za 3 dny na dovolenou třeba do Francie? Vezmou nám děti na tábor jen na 3 dny? To asi těžko. Pak už připadá v úvahu jen takzvaný příměstský tábor.


Spousta asociací a společností vede příměstské tábory. My jsme se jednoho z nich zúčastnili a bylo to vážně zajímavé, posuďte sami.


Celá akce měla název Turistický příměstský tábor a trval od 27. do 31. července 2009. Akci zajišťovalo Kulturní Centrum Líšeň, sídlící na Kotlanové 7 v Brně Líšni a děti měly možnost poznávat krásy okolí, zajet se vykoupat či navštívit zajímavá místa v Moravském krasu pod dozorem třech vedoucích.


Každé ráno rodiče své ratolesti zanechali na Kotlance mezi sedmou až osmou ráno, kde se děti mohly vyřádit v zrcadlovém sále či v baletním sále na gymnastických míčích. Vyráželo se vždy kolem půl deváté a to každý den někam jinak. V pondělí okolí Líšně – Hády a po okolí, v úterý Křtiny – arboretum ve Křtinách, ve středu Mariánské údolí - Moravský kras, ve čtvrtek bylo na programu koupání na koupališti v Juliánově a v pátek na hřišti nedalekého Dělnického domu a děti si užily míčové hry. Celý příměstský tábor spolykal 1.100,- Kč a v ceně měli děti vše. Cestovné, vstupy, obědy o dvou chodech včetně pití a další drobnosti.


Měl jsem možnost s nimi být jen dva dny, ale i ty dva dny stály za to. A věřte nebo ne, dětem se domů večer nechtělo. Ale ráno přišly vždy plné síly a těšily se na další zážitky. Pokud tedy nevíte, co s dětmi o prázdninách, příměstské tábory vřele doporučuji.

 

Co říkáte na příměstské tábory? Svěřili byste jim své ratolesti? Těšíme se na vaše komentáře.

 

text & foto Nicolas

 

Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0873
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0901
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0909
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0914
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0922
Primestske_tabory_24072009_VR_DSCF0941
Primestske_tabory_25072009_VR_DSCF0964
Primestske_tabory_25072009_VR_DSCF0975
Primestske_tabory_26072009_VR_DSCF1109

Zobrazeno: 4257

To jsme si to jednou, ve středu 17. července, štrádlovali ze sachru a nečekaně se nám připletla do cesty ona. Byla obrovská, blikající, hřmící, mokrá a hlavně nečekaná. Ano, hádáte (možná) správně. Byla to bouře jako řemen a k tomu pořádná průtrž mračen. Nahoře se snad roztrhla cisterna bo co. Auta místy připomínala motorové čluny, deštníky odvážlivců, jenž zkusili popoběhnout, se obracely naruby a stačilo v tom lijáku ujít pár metrů a člověk byl mokrý od hlavy k patě. Palackého připomínala koryto řeky. Užili jste si sprchu taky? Ne? Tak alespoň omrkněte pár fotografií.

Můžete přispět svým komentářem (návod zde) a povědět nám, jakou jste zažili největší bouři.

Marián K.

Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1977_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1982_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1985_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1990_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1992_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1994_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2004_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2008_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2011_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2029_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2032_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2043_MK

> Od hlavy až k patě - liják v Brně

To jsme si to jednou, ve středu 17. července, štrádlovali ze sachru a nečekaně se nám připletla do cesty ona. Byla obrovská, blikající, hřmící, mokrá a hlavně nečekaná. Ano, hádáte (možná) správně. Byla to bouře jako řemen a k tomu pořádná průtrž mračen. Nahoře se snad roztrhla cisterna bo co. Auta místy připomínala motorové čluny, deštníky odvážlivců, jenž zkusili popoběhnout, se obracely naruby a stačilo v tom lijáku ujít pár metrů a člověk byl mokrý od hlavy k patě. Palackého připomínala koryto řeky. Užili jste si sprchu taky? Ne? Tak alespoň omrkněte pár fotografií.

Můžete přispět svým komentářem (návod zde) a povědět nám, jakou jste zažili největší bouři.

Marián K.

Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1977_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1982_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1985_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1990_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1992_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_1994_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2004_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2008_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2011_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2029_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2032_MK
Prutrz_Palackeho_15072009_IMG_2043_MK

Zobrazeno: 1865

Stejný úvod.... tak jsme si to jednou štrádlovali Brnem, tentokrát z tvorby reportáže o vile. Víte o které? Však brzy uvidíte:-)

 

A kde se vzal, tu se vzal, byl tam Bob. Připomněl mi časy dávné. Barva jedinečná, naleštěno, prostě fešák, že? Co říkáte? Znáte jeho majitele?

 

Dnes hážu do placu otázku - Jaké bylo vaše první auto? Pamatujete si to? Povězte nám komentářem.

 

Marián K.

> Pozastavení u Boba v Brně

Stejný úvod.... tak jsme si to jednou štrádlovali Brnem, tentokrát z tvorby reportáže o vile. Víte o které? Však brzy uvidíte:-)

 

A kde se vzal, tu se vzal, byl tam Bob. Připomněl mi časy dávné. Barva jedinečná, naleštěno, prostě fešák, že? Co říkáte? Znáte jeho majitele?

 

Dnes hážu do placu otázku - Jaké bylo vaše první auto? Pamatujete si to? Povězte nám komentářem.

 

Marián K.

Zobrazeno: 1719

Obrem mezi vlaky – areál AŽD, 25. 6. 2009

Je čtvrteční horké odpoledne a já se vydávám na den otevřených dveří společnosti, jejíž název málokomu něco řekne. Signal Projekt sídlící poblíž Kociánky v areálu AŽD v Brně. Co se pod tím skrývá? Jedná se o vzdělávací středisko, kde mají trenažér pro výuku obsluhy zabezpečovacího zařízení prostřednictvím jednotného obslužného pracoviště. Zkráceně – školí se zde výpravčí a mnoho dalších pracovníků, kteří mají v reálu na starost ovládání návěstidel, stavění vlakových cest a mnoho dalších činností, jenž slouží k naší bezpečné jízdě vlakem. Modelové kolejiště je vybaveno i několikrát medializovanými zabezpečeními ESA11. Provoz trenažéru přišlo shlédnout, jak pořadatelé sami zmínili, celkem dost zájemců a to malých i velkých a to přesto, že akce nebyla, pokud vím, nijak moc prezentována.

 

Nahlédněme blíže. Je zde několik nádraží a zastávek, mezi nimi například Vrátno, Brno – Signal projekt či Trnkovany (ředitelem je Ing. Trnka). K vidění je i věrná kopie brněnského hlavního nádraží. Celé kolejiště je do detailu malou napodobeninou ostrého provozu. Na první pohled se vše zdá jako hračka, ale při delším bádání kolem profičí „pára“ za identického zvuku, přes most, pod kterým se rozlévá klidná hladina jezera se řítí svítící „Brejlovec“ táhnoucí kontejnery Hornbach. O kus dál se potká na dvoukolejce s rychlovlakem SNCF – TGV. U výtopny čekají naložené nákladní vozy s cívkami a kusy sloupů na další výstavbu troleje, která tu samozřejmě nechybí. Raději si dávám pozor, abych se troleje nedotkl, člověk tady nikdy neví, kam až ta propracovanost a napodobení zašlo :-)

 

Jaaaj, vykolejil nám vagón, který táhla parní lokomotiva. A proto je někdy nezbytná ruka obsluhy, jenž, v ruce držící dálkové ovládání, napravuje škodu během pár chvil a simuluje silné rameno jeřábu. Zpět na koleji je i jídelní vůz. Snad se lidem nevylily skleničky stojící na stolech, které jsou samozřejmě osvíceny. Pokud by, nedejbože, došlo k povolení šroubů pražců, nevadí. Přijede žlutá podbíječka a hezky je dotáhne.

 

Na další zastávce smutně čekají prázdné vozíky na zavazadla a vyhlížejí příjezd cestujících. Příchozí cestující z ulice jsou asi v nádražní hale. Někteří si možná odskočili na nádražní záchodky nebo si čtou plakáty. Z tunelu se náhle vyřítí „Žehlička“. Hezky pomalu, máš červenou! Tak šup šup, obsluha staví vlakovou cestu, ihned cvakají výhybky a návěstidlo se rozsvítí jako jarní tráva. Zelená, jede se dál.

 

Meziměstský dvoupatrák nabírá další cestující a šine si to krajinou dál. Na obzoru se tyčí věže Petrova a silueta Špilberku. Náhle se okolo prožene motorák. V kabině strojvedoucího je asi nějaký malý kameraman! Přenáší obraz on-line na veliké plátno v místnosti. Vlaky se pohybují svojí přirozenou rychlostí a i když se z výšky jeví, jako dosti pomalé, při pohledu na plátno se bojím, že někde vyletí ze zatáčky. Takový to je v tom malém světě fofr!

 

ESA11 zde funguje spolehlivě a tak má malý náklaďák co dělat, aby včas zastavil před přejezdem a neprorazil závory. Zřejmě spoléhal na to, že se jedná jen o modelové kolejiště a závory nefungují. Proto se snažil asi projet na červenou. Joooo, panáčku, dej si pozor, aby Tě nesnímala nějaká kamera policie. Tady funguje opravdu všechno. A tak teď musí čekat, až projede vlak. Cesta, po které náklaďák přijel, se vine do dáli a mistrná ruka malíře ji protáhla z horizontální roviny do vertikály a tak silnice pokračuje dál do ztracena, lemujíce keře a stromy, kterých je tu celkem zhruba celý tisíc.

 

Jak toto všechno funguje? Celý systém řídí výkonný počítač, jenž je schován za bezpečnostním sklem, jak jinak. A tak pohledem na monitor můžeme nahlédnout do mnoha čísel a písmenek, které po něm hbitě lítají.

 

Vše je opravdu dokonalé a je fajn, že se toto modelové kolejiště přináší veliký užitek mnoha lidem, jenž se zde zdokonalují v obsluze systému.

 

Na závěr pár technických dat. Celková plocha kolejiště je 47 m2, délka kolejí 260 m, z toho 200 metrů pod trolejí. Jezdí zde 126 kolejových vozidel, ze kterých je 18 hnacích. Nalezneme tu jednu funící parní lokomotivu, 2 výkonné elektrické ÖBB, 10 elektrických a 4 motorové lokomotivy ČD, 1 automatickou strojní podbíječku řady ASP09, 21 osobních a 87 nákladních vozů s automatickými spřáhly.

 

Na kolejišti je 5 železničních stanic, z nichž je jedna dálkově řízená, 103 výhybek, z toho 16 křižovatkových a 2 samovratné, 6 plně funkčních výkolejek. Provoz řídí 180 jedno- až pětisvětlových návěstidel s indikátory rychlosti, 6 přejezdových zabezpečovacích světelných zařízení typu AŽD 71, z toho 2 dvoukolejné se závorami, 1 jednokolejné se závorami, 3 jednokolejné bez závor. 3 přejezdová zařízení mají zapracovanou vazbu na staniční zabezpečovací zařízení, další 3 jsou na širé trati. Na dvoukolejné trati je instalováno napínané trolejové vedení.

 

Po cestě z trenažéru míjím na chodbě skutečný semafor a venku na zdi kovové logo AŽD. Cítil jsem se opravdu jako obr mezi vlaky, kde všechno bliká a svítí, cvaká, funí, vrčí...

 

Kdo jste den otevřených dveří v Signal Projektu nestihl, nahlédněte alespoň formou fotografií níže.

 

text & foto Marián K.

 

Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1303_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1305_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1308_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1311_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1312_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1317_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1318_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1320_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1325_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1326_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1329_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1330_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1331_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1332_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1335_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1336_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1339_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1342_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1351_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1352_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1353_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1354_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1355_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1356_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1365_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1366_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1368_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1369_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1374_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1375_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1376_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1378_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1379_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1381_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1384_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1386_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1387_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1389_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1391_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1394_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1395_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1396_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1397_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1400_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1403_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1404_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1405_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1406_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1408_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1409_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1412_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1419_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1433_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1435_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1437_MK

> Obrem mezi vlaky - trenažér pro vlaky - AŽD Brno

Obrem mezi vlaky – areál AŽD, 25. 6. 2009

Je čtvrteční horké odpoledne a já se vydávám na den otevřených dveří společnosti, jejíž název málokomu něco řekne. Signal Projekt sídlící poblíž Kociánky v areálu AŽD v Brně. Co se pod tím skrývá? Jedná se o vzdělávací středisko, kde mají trenažér pro výuku obsluhy zabezpečovacího zařízení prostřednictvím jednotného obslužného pracoviště. Zkráceně – školí se zde výpravčí a mnoho dalších pracovníků, kteří mají v reálu na starost ovládání návěstidel, stavění vlakových cest a mnoho dalších činností, jenž slouží k naší bezpečné jízdě vlakem. Modelové kolejiště je vybaveno i několikrát medializovanými zabezpečeními ESA11. Provoz trenažéru přišlo shlédnout, jak pořadatelé sami zmínili, celkem dost zájemců a to malých i velkých a to přesto, že akce nebyla, pokud vím, nijak moc prezentována.

 

Nahlédněme blíže. Je zde několik nádraží a zastávek, mezi nimi například Vrátno, Brno – Signal projekt či Trnkovany (ředitelem je Ing. Trnka). K vidění je i věrná kopie brněnského hlavního nádraží. Celé kolejiště je do detailu malou napodobeninou ostrého provozu. Na první pohled se vše zdá jako hračka, ale při delším bádání kolem profičí „pára“ za identického zvuku, přes most, pod kterým se rozlévá klidná hladina jezera se řítí svítící „Brejlovec“ táhnoucí kontejnery Hornbach. O kus dál se potká na dvoukolejce s rychlovlakem SNCF – TGV. U výtopny čekají naložené nákladní vozy s cívkami a kusy sloupů na další výstavbu troleje, která tu samozřejmě nechybí. Raději si dávám pozor, abych se troleje nedotkl, člověk tady nikdy neví, kam až ta propracovanost a napodobení zašlo :-)

 

Jaaaj, vykolejil nám vagón, který táhla parní lokomotiva. A proto je někdy nezbytná ruka obsluhy, jenž, v ruce držící dálkové ovládání, napravuje škodu během pár chvil a simuluje silné rameno jeřábu. Zpět na koleji je i jídelní vůz. Snad se lidem nevylily skleničky stojící na stolech, které jsou samozřejmě osvíceny. Pokud by, nedejbože, došlo k povolení šroubů pražců, nevadí. Přijede žlutá podbíječka a hezky je dotáhne.

 

Na další zastávce smutně čekají prázdné vozíky na zavazadla a vyhlížejí příjezd cestujících. Příchozí cestující z ulice jsou asi v nádražní hale. Někteří si možná odskočili na nádražní záchodky nebo si čtou plakáty. Z tunelu se náhle vyřítí „Žehlička“. Hezky pomalu, máš červenou! Tak šup šup, obsluha staví vlakovou cestu, ihned cvakají výhybky a návěstidlo se rozsvítí jako jarní tráva. Zelená, jede se dál.

 

Meziměstský dvoupatrák nabírá další cestující a šine si to krajinou dál. Na obzoru se tyčí věže Petrova a silueta Špilberku. Náhle se okolo prožene motorák. V kabině strojvedoucího je asi nějaký malý kameraman! Přenáší obraz on-line na veliké plátno v místnosti. Vlaky se pohybují svojí přirozenou rychlostí a i když se z výšky jeví, jako dosti pomalé, při pohledu na plátno se bojím, že někde vyletí ze zatáčky. Takový to je v tom malém světě fofr!

 

ESA11 zde funguje spolehlivě a tak má malý náklaďák co dělat, aby včas zastavil před přejezdem a neprorazil závory. Zřejmě spoléhal na to, že se jedná jen o modelové kolejiště a závory nefungují. Proto se snažil asi projet na červenou. Joooo, panáčku, dej si pozor, aby Tě nesnímala nějaká kamera policie. Tady funguje opravdu všechno. A tak teď musí čekat, až projede vlak. Cesta, po které náklaďák přijel, se vine do dáli a mistrná ruka malíře ji protáhla z horizontální roviny do vertikály a tak silnice pokračuje dál do ztracena, lemujíce keře a stromy, kterých je tu celkem zhruba celý tisíc.

 

Jak toto všechno funguje? Celý systém řídí výkonný počítač, jenž je schován za bezpečnostním sklem, jak jinak. A tak pohledem na monitor můžeme nahlédnout do mnoha čísel a písmenek, které po něm hbitě lítají.

 

Vše je opravdu dokonalé a je fajn, že se toto modelové kolejiště přináší veliký užitek mnoha lidem, jenž se zde zdokonalují v obsluze systému.

 

Na závěr pár technických dat. Celková plocha kolejiště je 47 m2, délka kolejí 260 m, z toho 200 metrů pod trolejí. Jezdí zde 126 kolejových vozidel, ze kterých je 18 hnacích. Nalezneme tu jednu funící parní lokomotivu, 2 výkonné elektrické ÖBB, 10 elektrických a 4 motorové lokomotivy ČD, 1 automatickou strojní podbíječku řady ASP09, 21 osobních a 87 nákladních vozů s automatickými spřáhly.

 

Na kolejišti je 5 železničních stanic, z nichž je jedna dálkově řízená, 103 výhybek, z toho 16 křižovatkových a 2 samovratné, 6 plně funkčních výkolejek. Provoz řídí 180 jedno- až pětisvětlových návěstidel s indikátory rychlosti, 6 přejezdových zabezpečovacích světelných zařízení typu AŽD 71, z toho 2 dvoukolejné se závorami, 1 jednokolejné se závorami, 3 jednokolejné bez závor. 3 přejezdová zařízení mají zapracovanou vazbu na staniční zabezpečovací zařízení, další 3 jsou na širé trati. Na dvoukolejné trati je instalováno napínané trolejové vedení.

 

Po cestě z trenažéru míjím na chodbě skutečný semafor a venku na zdi kovové logo AŽD. Cítil jsem se opravdu jako obr mezi vlaky, kde všechno bliká a svítí, cvaká, funí, vrčí...

 

Kdo jste den otevřených dveří v Signal Projektu nestihl, nahlédněte alespoň formou fotografií níže.

 

text & foto Marián K.

 

Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1303_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1305_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1308_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1311_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1312_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1317_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1318_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1320_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1325_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1326_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1329_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1330_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1331_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1332_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1335_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1336_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1339_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1342_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1351_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1352_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1353_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1354_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1355_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1356_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1365_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1366_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1368_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1369_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1374_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1375_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1376_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1378_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1379_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1381_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1384_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1386_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1387_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1389_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1391_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1394_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1395_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1396_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1397_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1400_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1403_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1404_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1405_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1406_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1408_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1409_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1412_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1419_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1433_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1435_MK
Modelovy_trenazer_AZD_Signal_Brno_25062009_IMG_1437_MK

Zobrazeno: 4357

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze