brnovinky

Přepnout do PC verze

Březen, na výstavu v Brně vlezem. Ale kam?

608-Atelier Open Brno 02102009 IMG 0460 MaKBřezen je ideáním měsícem, kdy navštívit pár výstav. Venku ještě není tolik tepla k dlouhým procházkám. Ohřejte se třeba v Galerii Plamínek či jinde. brnovinky přináší březnovou dávku výstavní inspirace. Kam v Brně vyrazit?




Moravské zemské muzeum do 14. IV. vystavuje k 50letému výročí otevření Pavilonu Anthropos v Pisárkách Umění australských domorodců. Jde o sbírku, zakladatele Anthroposu Jana Jelínka při expedici Moravského muzea do Arnhemské země v Severní Austrálii v roce 1969. K vidění jsou malby na kůře v tzv. „rentgenovém stylu“, kopie pravěkých skalních maleb - skalní obrazárny Oenpeli, rekonstrukce unikátní malované chýše.

Největším objevem expedice byla výroba tradičních kamenných nástrojů již domorodci ovládali. Do té doby světová archeologie neznala technologie výroby kamenné industrie, kterou nacházela na archeologických nalezištích datovaných od 5 do 30 tisíc let. V Dětském muzeu v Dietrichsteinském paláci lze vidět do 17. III. výstavu nazvanou Královna Dagmar.

Byla vytvořena Moravským zemským muzeem pro Velvyslanectví Dánska k 800 letům úmrtí přemyslovské princezny provdané v Dánsku. Na výstavě složené z panelů je divák informován texty renomovaných autorů o dobovém pozadí i lidové tradici v jejíž paměti dobrotivá princezna přežila. Jen škoda, že výstava není rozšířena o dobové artefakty, ať keramiku nebo kovové předměty, jimiž depozitáře Moravského zemského muzea přetékají.


Moravská galerie v Kabinetu Místodržitelského paláce vystavuje do 28. IV. kresby z pozůstalosti pozdně barokního malíře Judy Tadeáše Suppera. Narodil se 1712 v Mohelnici a místo studia theologie v Olomouci se rozhodl pro malířství. Žil v Moravské Třebové, kde byl i radním. Jeho obrazy jsou rozesety v kostelích od Svitav po Zábřeh a nejvýznamnější fresky jsou v Sedleci u Kutné Hory.

Zemřel roku 1771 během malování interiéru kostela v Moravské Třebové. Tam zanechal na rozměrných freskách i svůj autoportrét. Výstava v Kabinetu představuje kresby, s návrhy na liturgické vybavení kostelů, například kazatelny, monstrance, kříže, tabernákly, relikviáře apod. Kurátor výstavy uvádí: "Kresby stylově oscilují mezi zvláštní formou manýrismu uplatňující se na figurách a rokokem použitým v dekorativní složce. Jedná se o záslužné přiblížení nepříliš známé kapitoly z dějin umění Moravy."
 

Technické muzeum Brno do 24. III. představuje další osobnost brněnské vědy profesora Vítězslava Veselého (1878-1964) ke 135. výročí jeho narození. Vzděláním chemik, v roce 1908 zmodernizoval sklárnu v čínského Sutsienu, od roku 1919 vedl chemický odbor na České technice v Brně.

Po uzavření českých vysokých škol nacisty pokračuje ve výzkumu žhavé novinky - plastických hmot. Pracuje pro firmu Baklax, vyrábějící plastické hmoty a od roku 1943 je vězněn na Pankráci a poté v Buchenwaldu. Po návratu i přes podlomené zdraví se stává rektorem brněnské techniky a zakladatelem nového chemického oboru – technologie plastických hmot.
 

Muzeum města Brna uvádí do 31. III. výstavu obrazů a kreseb Ludvíka Voneše (1910-1978). Po více než 40 letech máme opět příležitost se setkat s tvorbou třebíčského rodáka, absolventa pražské Akademie výtvarných Umění, pařížské École Nationale Superieure des Beaux-Arts a École Nationale Superieure des Arts Decoratifs. Náměty a motivy čerpal z vlastního ateliéru, z pohledu na město a z okolní krajiny.

Dům umění prezentuje od 27. III. výstavu Nadace Bauhaus v německého Dessau a Brno bude její jedinou reprízou v ČR. Jmenuje se Baťova města. Vychází ze současného úsilí nadnárodních firem, jako jsou Nike, Puma, Apple, Camper či H&M vytvářet pro zákazníky identifikovatelné lokality. Debaty na téma branding, to je viditelnění značky se zabývají rolí architektury a designu při vytváření firemní vizualizace a identity pro spotřebitele.

Tak výrobci nadnárodních značek zanechávají své stopy po celém světě a to globálně – od výrobních závodů přes distribuční sítě až po prodejny. Tato myšlenka není nová a v mezinárodním měřítku ji rozšířila během prvních desetiletí 20. století firma Baťa.

Tomáš Baťa zadal vytvořit urbanistický plán Zlína místnímu sochaři Františku Lydie Gahurovi a předložil k posouzení nikomu menšímu než Le Corbusierovi. Po světě stojí města projektovaná pro Baťu, jako slovenský Baťov nyní Partyzánské, francouzský Hellocourt – Bataville, holandský Batadorp, indický Batanagar, pakistánský Batanapur, kanadská Batawa, brazilské Batatuba, Batapoirá a Bataguassu.
 

Univerzita obrany na Kounicově 44 vystavuje v březnu 24 velkoformátových barevných fotografií věnovaných národním parkům České republiky. Jde o národní parky- Krkonošský, Šumava, Podyjí a České Švýcarsko. Trojjazyčné popisky uvádějí co je v nich jedinečného.

Jde o práce našich renomovaných fotografů zobrazující v umělecké podobě přírodu a krajinu chráněných území včetně přírodních detailů, jako jsou vzácné rostlinné druhy včetně endemitů a světa živočišné říše. Výstava vznikla pod záštitou ministra životního prostředí.
 

Galerie Plamínek v areálu plynárny na Plynárenské 499/1 vystavuje do 29. III. fotografie Milana Kopečného a dřevořezby Rudolfa Bohaty. První fotografuje, jak vizuální dojmy z cest tak i půvab žen, druhý figurativní dřevořezby.
 

Galerie pod Petrovem na Kopečné je jedno z nejexkluzivnějších brněnských galerijních prostředí, s obnaženou skalní stěnou Petrova a malou kavárnou. Do 22. III. vystavuje plátna legendy brněnské výtvarné scény Miroslava Netíka.

Žák profesorů Petra Dillingera a Františka Sussera na brněnské ŠUŘ v letech 1936-40, člen uměleckých skupin Aleš, Blok, Profil a TT, obdržel v roce 2000 Cenu města Brna a v roce 2009 cenu Jihomoravského kraje. Od 26. III. do 5. IV. vystaví své práce pedagog ateliéru intermédií brněnské FAVU Václav Stratil.

Tento konceptualista, kreslíř, performer, malíř a oblíbený pedagog některých studentů svou tvorbou inspiruje generaci mladých výtvarníků. Z řady doprovodných pořadů v Galerii pod Petrovem proběhne 20. III. pravidelné autorské čtení.

Dr. Vít Pospíšil, ilustrační foto MaK., brnovinky

Březen, na výstavu v Brně vlezem. Ale kam?

608-Atelier Open Brno 02102009 IMG 0460 MaKBřezen je ideáním měsícem, kdy navštívit pár výstav. Venku ještě není tolik tepla k dlouhým procházkám. Ohřejte se třeba v Galerii Plamínek či jinde. brnovinky přináší březnovou dávku výstavní inspirace. Kam v Brně vyrazit?




Moravské zemské muzeum do 14. IV. vystavuje k 50letému výročí otevření Pavilonu Anthropos v Pisárkách Umění australských domorodců. Jde o sbírku, zakladatele Anthroposu Jana Jelínka při expedici Moravského muzea do Arnhemské země v Severní Austrálii v roce 1969. K vidění jsou malby na kůře v tzv. „rentgenovém stylu“, kopie pravěkých skalních maleb - skalní obrazárny Oenpeli, rekonstrukce unikátní malované chýše.

Největším objevem expedice byla výroba tradičních kamenných nástrojů již domorodci ovládali. Do té doby světová archeologie neznala technologie výroby kamenné industrie, kterou nacházela na archeologických nalezištích datovaných od 5 do 30 tisíc let. V Dětském muzeu v Dietrichsteinském paláci lze vidět do 17. III. výstavu nazvanou Královna Dagmar.

Byla vytvořena Moravským zemským muzeem pro Velvyslanectví Dánska k 800 letům úmrtí přemyslovské princezny provdané v Dánsku. Na výstavě složené z panelů je divák informován texty renomovaných autorů o dobovém pozadí i lidové tradici v jejíž paměti dobrotivá princezna přežila. Jen škoda, že výstava není rozšířena o dobové artefakty, ať keramiku nebo kovové předměty, jimiž depozitáře Moravského zemského muzea přetékají.


Moravská galerie v Kabinetu Místodržitelského paláce vystavuje do 28. IV. kresby z pozůstalosti pozdně barokního malíře Judy Tadeáše Suppera. Narodil se 1712 v Mohelnici a místo studia theologie v Olomouci se rozhodl pro malířství. Žil v Moravské Třebové, kde byl i radním. Jeho obrazy jsou rozesety v kostelích od Svitav po Zábřeh a nejvýznamnější fresky jsou v Sedleci u Kutné Hory.

Zemřel roku 1771 během malování interiéru kostela v Moravské Třebové. Tam zanechal na rozměrných freskách i svůj autoportrét. Výstava v Kabinetu představuje kresby, s návrhy na liturgické vybavení kostelů, například kazatelny, monstrance, kříže, tabernákly, relikviáře apod. Kurátor výstavy uvádí: "Kresby stylově oscilují mezi zvláštní formou manýrismu uplatňující se na figurách a rokokem použitým v dekorativní složce. Jedná se o záslužné přiblížení nepříliš známé kapitoly z dějin umění Moravy."
 

Technické muzeum Brno do 24. III. představuje další osobnost brněnské vědy profesora Vítězslava Veselého (1878-1964) ke 135. výročí jeho narození. Vzděláním chemik, v roce 1908 zmodernizoval sklárnu v čínského Sutsienu, od roku 1919 vedl chemický odbor na České technice v Brně.

Po uzavření českých vysokých škol nacisty pokračuje ve výzkumu žhavé novinky - plastických hmot. Pracuje pro firmu Baklax, vyrábějící plastické hmoty a od roku 1943 je vězněn na Pankráci a poté v Buchenwaldu. Po návratu i přes podlomené zdraví se stává rektorem brněnské techniky a zakladatelem nového chemického oboru – technologie plastických hmot.
 

Muzeum města Brna uvádí do 31. III. výstavu obrazů a kreseb Ludvíka Voneše (1910-1978). Po více než 40 letech máme opět příležitost se setkat s tvorbou třebíčského rodáka, absolventa pražské Akademie výtvarných Umění, pařížské École Nationale Superieure des Beaux-Arts a École Nationale Superieure des Arts Decoratifs. Náměty a motivy čerpal z vlastního ateliéru, z pohledu na město a z okolní krajiny.

Dům umění prezentuje od 27. III. výstavu Nadace Bauhaus v německého Dessau a Brno bude její jedinou reprízou v ČR. Jmenuje se Baťova města. Vychází ze současného úsilí nadnárodních firem, jako jsou Nike, Puma, Apple, Camper či H&M vytvářet pro zákazníky identifikovatelné lokality. Debaty na téma branding, to je viditelnění značky se zabývají rolí architektury a designu při vytváření firemní vizualizace a identity pro spotřebitele.

Tak výrobci nadnárodních značek zanechávají své stopy po celém světě a to globálně – od výrobních závodů přes distribuční sítě až po prodejny. Tato myšlenka není nová a v mezinárodním měřítku ji rozšířila během prvních desetiletí 20. století firma Baťa.

Tomáš Baťa zadal vytvořit urbanistický plán Zlína místnímu sochaři Františku Lydie Gahurovi a předložil k posouzení nikomu menšímu než Le Corbusierovi. Po světě stojí města projektovaná pro Baťu, jako slovenský Baťov nyní Partyzánské, francouzský Hellocourt – Bataville, holandský Batadorp, indický Batanagar, pakistánský Batanapur, kanadská Batawa, brazilské Batatuba, Batapoirá a Bataguassu.
 

Univerzita obrany na Kounicově 44 vystavuje v březnu 24 velkoformátových barevných fotografií věnovaných národním parkům České republiky. Jde o národní parky- Krkonošský, Šumava, Podyjí a České Švýcarsko. Trojjazyčné popisky uvádějí co je v nich jedinečného.

Jde o práce našich renomovaných fotografů zobrazující v umělecké podobě přírodu a krajinu chráněných území včetně přírodních detailů, jako jsou vzácné rostlinné druhy včetně endemitů a světa živočišné říše. Výstava vznikla pod záštitou ministra životního prostředí.
 

Galerie Plamínek v areálu plynárny na Plynárenské 499/1 vystavuje do 29. III. fotografie Milana Kopečného a dřevořezby Rudolfa Bohaty. První fotografuje, jak vizuální dojmy z cest tak i půvab žen, druhý figurativní dřevořezby.
 

Galerie pod Petrovem na Kopečné je jedno z nejexkluzivnějších brněnských galerijních prostředí, s obnaženou skalní stěnou Petrova a malou kavárnou. Do 22. III. vystavuje plátna legendy brněnské výtvarné scény Miroslava Netíka.

Žák profesorů Petra Dillingera a Františka Sussera na brněnské ŠUŘ v letech 1936-40, člen uměleckých skupin Aleš, Blok, Profil a TT, obdržel v roce 2000 Cenu města Brna a v roce 2009 cenu Jihomoravského kraje. Od 26. III. do 5. IV. vystaví své práce pedagog ateliéru intermédií brněnské FAVU Václav Stratil.

Tento konceptualista, kreslíř, performer, malíř a oblíbený pedagog některých studentů svou tvorbou inspiruje generaci mladých výtvarníků. Z řady doprovodných pořadů v Galerii pod Petrovem proběhne 20. III. pravidelné autorské čtení.

Dr. Vít Pospíšil, ilustrační foto MaK., brnovinky

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze