brnovinky

Přepnout do PC verze

Špilberk v Brně se opět blýskne. Od 30. listopadu vystaví Skleněný šperk 21. století

Vystava_Skleneny_sperk_21_st_Spilberk_Brno_30112010_420_62_-_MANTA_-_nova

Manta na výstavě Skleněného šperku 21. století na Špilberku v Brně.

Dva severočeští skláři, manželé Marie a Ladislav mladší Olivovi, se představují Brnu výstavou skleněných šperků a drobných objektů, vytvořených v posledních letech své společné tvorby. Veřejnost může šperky shlédnout od 30. listopadu do konce roku 2010 v gotickém sálu hradu Špilberk v Brně.

 

Profesní počátky obou výtvarníků byly spojeny se studiem na železnobrodské Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské a posléze i se společným životem. Předností umělců však bylo uchování si svých osobitých uměleckořemeslných názorů i tvůrčích projevů ve výrazné odlišnosti. Po počátečním hledání nejen vlastního uměleckého projevu, ale i sklářských technologických procesů především v taveném skle a po vytvoření společného ateliéru a rodinné sklářské pece se soustředili na šperkařskou tvorbu. Po roce 2005 v ní dosáhli pozoruhodného úspěchu. Přesto se nevzdali ani jiných sklářských žánrů, jako jsou objekty nebo mozaiky, aby tak potvrdili žánrovou šíři své umělecké tvorby.

Skleněný šperk povýšil

Vystava_Skleneny_sperk_21_st_Spilberk_Brno_30112010_72_-_ALADINOVA_LAMPA_I

Aladinova lampa.

Svou šperkařskou činností i Olivovi přispěli k rehabilitaci této tvorby, která byla dlouhou dobu považována spíše za levnou bižuterii. Zejména díky severočeským tradicím na Jablonecku, kde prudký rozmach sklářství již v raném 18. století uvedl na trh skleněný šperk jako nápodobu klasického z drahých kovů a minerálů. Teprve druhá polovina minulého století v rozkvětu ateliérového sklářství zhodnotila umělecky dosud spíše přehlíženou dílenskou, manufakturní a posléze tovární výrobu jako výtvarně suverénní. Nepochybně i proto nově chápaný moderní sklářský šperk přivábil manžele Olivovi, aby se po řadě jiných experimentů odvážili na toto pole a svou aktuální tvorbu soustředili na individuálně příznačný výtvarný projev. A přitom, jak bylo poznamenáno, si uchovali své výtvarné vyjadřování nedotčené blízkou uměleckou spoluprací.

Olivovy šperky jako talismany

Vystava_Skleneny_sperk_21_st_Spilberk_Brno_30112010_121_-_SEMIRAMIS

Semiramis.

Jestliže Ladislav Oliva mladší svým šperkům dodal mužný durový akord kovovou montáží, jeho manželka dosvědčila ve svých náhrdelnících jemnou ženskost v barevné delikátnosti. Oba umělci pracují v tématických barevných a tvarových variacích. Oliva dává přednost různě modelovaným skleněným kapkám, které se proměňují autorovou tvarovou fantazií. Tvůrce je složitě odlévá technikou „ztraceného vosku“ a pak rafinuje broušením, leptáním či leštěním. K jejich montáži používá měděný, tepaný a patinovaný kov, spojující je s koženým náhrdelníkem. Zdá se, že ve svých šperkařských dozníváních starobylých tradic nalézá novou podobu dekorativních talismanů či amuletů. Svým náhrdelníkům dává i pojmenování, která přibližují divákovi původní tématický záměr převedený do výtvarné mluvy. Skleněné části náhrdelníků svou krásou soutěží s přírodními drahokamy a vytvářejí ušlechtilé barevné detaily Olivových šperků.

Autorka tvoří čtvercové kompozice

Vystava_Skleneny_sperk_21_st_Spilberk_Brno_30112010_117_-_FENIX

Fenix.

Náhrdelníky Marie Olivové jsou zcela odlišné jak výtvarně, tak technologicky. Tvoří je technikou „lehaného skla“ z plochých detailů geometricky tvarovaných, skládaných v drobné, povětšinou čtvercové kompozice. Jejich výraznou předností je zejména ušlechtilá barevnost tabulového katedrálního skla. Autorka používá k jejich zavěšení do náhrdelníků navlékané skleněné korálky, aby neporušila materiálovou čistotu sklářského díla.

Sklářství zažívá těžká období

Z vystavených skleněných exponátů je zřejmá sklářská profesionalita, která umožňuje jmenovaným autorům používat i využívat obtížné tradiční i nově objevované technologické procesy. Manželé Olivovi jsou reprezentanty severočeského sklářství, které je v nelehké současnosti konfrontováno s mnohými existenčními problémy. I proto si zaslouží oba umělci zveřejnění své tvorby širší české veřejnosti.

 

Síma, zdroj a foto Muzeum města Brna


{linkr:related;keywords:v%C3%83%C2%BDstava;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Špilberk v Brně se opět blýskne. Od 30. listopadu vystaví Skleněný šperk 21. století

Vystava_Skleneny_sperk_21_st_Spilberk_Brno_30112010_420_62_-_MANTA_-_nova

Manta na výstavě Skleněného šperku 21. století na Špilberku v Brně.

Dva severočeští skláři, manželé Marie a Ladislav mladší Olivovi, se představují Brnu výstavou skleněných šperků a drobných objektů, vytvořených v posledních letech své společné tvorby. Veřejnost může šperky shlédnout od 30. listopadu do konce roku 2010 v gotickém sálu hradu Špilberk v Brně.

 

Profesní počátky obou výtvarníků byly spojeny se studiem na železnobrodské Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské a posléze i se společným životem. Předností umělců však bylo uchování si svých osobitých uměleckořemeslných názorů i tvůrčích projevů ve výrazné odlišnosti. Po počátečním hledání nejen vlastního uměleckého projevu, ale i sklářských technologických procesů především v taveném skle a po vytvoření společného ateliéru a rodinné sklářské pece se soustředili na šperkařskou tvorbu. Po roce 2005 v ní dosáhli pozoruhodného úspěchu. Přesto se nevzdali ani jiných sklářských žánrů, jako jsou objekty nebo mozaiky, aby tak potvrdili žánrovou šíři své umělecké tvorby.

Skleněný šperk povýšil

Vystava_Skleneny_sperk_21_st_Spilberk_Brno_30112010_72_-_ALADINOVA_LAMPA_I

Aladinova lampa.

Svou šperkařskou činností i Olivovi přispěli k rehabilitaci této tvorby, která byla dlouhou dobu považována spíše za levnou bižuterii. Zejména díky severočeským tradicím na Jablonecku, kde prudký rozmach sklářství již v raném 18. století uvedl na trh skleněný šperk jako nápodobu klasického z drahých kovů a minerálů. Teprve druhá polovina minulého století v rozkvětu ateliérového sklářství zhodnotila umělecky dosud spíše přehlíženou dílenskou, manufakturní a posléze tovární výrobu jako výtvarně suverénní. Nepochybně i proto nově chápaný moderní sklářský šperk přivábil manžele Olivovi, aby se po řadě jiných experimentů odvážili na toto pole a svou aktuální tvorbu soustředili na individuálně příznačný výtvarný projev. A přitom, jak bylo poznamenáno, si uchovali své výtvarné vyjadřování nedotčené blízkou uměleckou spoluprací.

Olivovy šperky jako talismany

Vystava_Skleneny_sperk_21_st_Spilberk_Brno_30112010_121_-_SEMIRAMIS

Semiramis.

Jestliže Ladislav Oliva mladší svým šperkům dodal mužný durový akord kovovou montáží, jeho manželka dosvědčila ve svých náhrdelnících jemnou ženskost v barevné delikátnosti. Oba umělci pracují v tématických barevných a tvarových variacích. Oliva dává přednost různě modelovaným skleněným kapkám, které se proměňují autorovou tvarovou fantazií. Tvůrce je složitě odlévá technikou „ztraceného vosku“ a pak rafinuje broušením, leptáním či leštěním. K jejich montáži používá měděný, tepaný a patinovaný kov, spojující je s koženým náhrdelníkem. Zdá se, že ve svých šperkařských dozníváních starobylých tradic nalézá novou podobu dekorativních talismanů či amuletů. Svým náhrdelníkům dává i pojmenování, která přibližují divákovi původní tématický záměr převedený do výtvarné mluvy. Skleněné části náhrdelníků svou krásou soutěží s přírodními drahokamy a vytvářejí ušlechtilé barevné detaily Olivových šperků.

Autorka tvoří čtvercové kompozice

Vystava_Skleneny_sperk_21_st_Spilberk_Brno_30112010_117_-_FENIX

Fenix.

Náhrdelníky Marie Olivové jsou zcela odlišné jak výtvarně, tak technologicky. Tvoří je technikou „lehaného skla“ z plochých detailů geometricky tvarovaných, skládaných v drobné, povětšinou čtvercové kompozice. Jejich výraznou předností je zejména ušlechtilá barevnost tabulového katedrálního skla. Autorka používá k jejich zavěšení do náhrdelníků navlékané skleněné korálky, aby neporušila materiálovou čistotu sklářského díla.

Sklářství zažívá těžká období

Z vystavených skleněných exponátů je zřejmá sklářská profesionalita, která umožňuje jmenovaným autorům používat i využívat obtížné tradiční i nově objevované technologické procesy. Manželé Olivovi jsou reprezentanty severočeského sklářství, které je v nelehké současnosti konfrontováno s mnohými existenčními problémy. I proto si zaslouží oba umělci zveřejnění své tvorby širší české veřejnosti.

 

Síma, zdroj a foto Muzeum města Brna


{linkr:related;keywords:v%C3%83%C2%BDstava;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze